جمع هزینه خرید : 0 تومان

رفتن به سبد خرید

سربداران (گزینه موسیقی سریال سربداران)

ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه : فرهاد فخرالدینی
مترجم :

 شادروان فرهاد فخرالدینی در مقدمه خود بر این پارتیتور می‌نویسد :
  موسیقی سربداران براساس مجموعه تلویزیونی سربداران نوشته شده است، این موسیقی بیانگر مقاومت‌ها و پایداری مردم خراسان در برابر متجاوزان غارتگر و خونخوار مغول می‌باشد.
  نهضت سربداران در قرن هشتم هجری(14 میلادی) به فرمانفرمایی و غارتگری ایلخانان در خراسان خاتمه داده و بساط آن‌ها را سرنگون ساخت.
  در انتخاب قطعات سوئیت سمفونیک سربداران کوشش گردیده است که سیر تحولی این نهضت به گونه‌ای متنوع با فراز و نشیب‌های این قیام نشان داده شود. موسیقی همواره حالات و صحنه‌های حمله و تهاجم و تاخت و غارت مغولان را در برابر مردم بی‌دفاع و مظلوم بیان می‌کند و طبیعی است که این حالات از سوئی خشن و بی‌رحم و بیدادگر و از سوئی عاطفی و مهربان و در عین‌حال صبور و مقاوم است.
  مایه و مقام(تنالیته و مد) اصلی موسیقی سربداران در «نوا»ی سُل است و فواصل آن با مقام قدیمی «نوا» (که یکی از دوازده مقام اصلی در موسیقی ایران است) منطبق می‌باشد. ضمناً فواصل درجات این مقام باگام یا مُد مینور تئوریک (آنتیک) یکی است. یادآوری می‌نماید که فواصل دستگاه یا مقام «نوا» از زمان سربداران به این طرف دستخوش تغییری اندک شده است و امروزه آن را با فواصل مقام حسینی (شور فعلی) اجرا می‌نمایند، جا دارد در موسیقی سنتی ما نیز به همان شکل قدیم عمل گردد تا دستگاه «نوا» با همان فواصل و درجات اصلی خود اجرا گردیده و گمان انتساب آن به دستگاه شور (مقام حسینی قدیم) منتفی گردد.
  موسیقی سربداران حداقل تجربه قابل تأمل در این زمینه است و با توجه به موسیقی قدیم ایران و با الهام از تاریخ سرزمینمان نوشته شده است.

 

تعداد
قیمت : 200,000 تومان
محصولات مرتبط